Felsökning bredband

Börja med att välja det problem som bäst beskriver det problem du upplever:

Mitt bredband fungerar inte

Den hastighet jag får ut är lägre än den jag beställt

Jag når inte en specifik hemsida

Jag upplever att min uppkoppling är sporadisk (den kommer och går)

Om ditt bredband inte fungerar:
  1. Börja med att kontrollera att du inte är drabbad av någon driftstörning – aktuell driftinformation hittar du här.
  2. Starta om samtlig utrustning, även din fiberkonverter om du har en sådan installerad i din fastighet.
  3. Om det inte fungerar efter omstarten, testa att koppla din dator direkt till din fiberkonverter eller bredbandsuttaget om du inte har någon fiberkonverter installerad.
  4. Kontrollera att datorn har rätt IP-inställningar, den ska vara inställd på Automatisk tilldelning (DHCP). För att ta reda på vilka IP-inställningar din dator har kan du följa denna guide om du har Windows och denna om du har en Mac.
  5. Om möjligt, pröva med en annan dator och nätverkskabel.
  6. Fungerar det fortfarande inte, trots att du följt alla stegen ovan, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig!
Min hastighet är lägre än den jag beställt:
  1. Börja med att kontrollera att du inte är drabbad av någon driftstörning – aktuell driftinformation hittar du här.
  2. Starta om samtlig utrustning, även din fiberkonverter om du har en sådan installerad i din fastighet.
  3. När du kontrollerar den hastighet som levereras av VK Media är det viktigt att du mäter med en dator direkt mot din fiberkonverter eller ditt bredbandsuttag om du inte har någon fiberkonverter installerad.
  4. Om du har en tjänst med en nedladdningshastighet över 100 Mbit/s krävs en CAT5e- eller CAT6-nätverkskabel.
  5. Gör en mätning via Bredbandskollen.
  6. Om du får ut mindre än 60 % av den utlovade hastigheten som du beställt, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig!
Vissa sidor fungerar inte:
  1. Börja med att kontrollera att du inte är drabbad av någon driftstörning – aktuell driftinformation hittar du här.
  2. Starta om samtlig utrustning, även din fiberkonverter om du har en sådan installerad i din fastighet.
  3. Om det inte fungerar efter omstarten, testa att koppla din dator direkt till din fiberkonverter eller bredbandsuttaget om du inte har någon fiberkonverter installerad.
  4. Testa att pinga hemsidan (pinga ett kommando som används för att testa en internetanslutning ) som du inte når. Om du har en Windows-dator kan du öppna kommandotolken och skriva “ping <den sida som du inte når>” för att se om du får ett svar. Läs mer här om hur du gör för att pinga på en Mac.
  5. Pröva att ändra DNS-servrarna till Googles öppna DNS:er (8.8.8.8 och 8.8.4.4). För att ta reda på hur du ändrar DNS-servrarna i din dator har kan du följa denna guide om du har Windows och denna om du har en Mac.
  6. Fungerar det fortfarande inte, trots att du följt alla stegen ovan, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig!
Sporadisk uppkoppling:
  1. Börja med att kontrollera att du inte är drabbad av någon driftstörning – aktuell driftinformation hittar du här.
  2. Starta om samtlig utrustning, även din fiberkonverter om du har en sådan installerad i din fastighet.
  3. Om det inte fungerar efter omstarten, testa att koppla din dator direkt till din fiberkonverter eller bredbandsuttaget om du inte har någon fiberkonverter installerad.
  4. Kontrollera att datorn har rätt IP-inställningar, den ska vara inställd på Automatisk tilldelning (DHCP). För att ta reda på vilka IP-inställningar din dator har kan du följa denna guide om du har Windows och denna om du har en Mac.
  5. Utvärdera under en dag för att se om det blir någon skillnad. Om inte,  anteckna tidpunkterna och varaktigheten på avbrotten.
  6. När du gjort en utvärdering under en dag, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig!